åbner i nyt vindue
UPDATE 14. maj 2024

App Store har forhindret potentielt bedrageriske transaktioner for over 7 mia. dollars på fire år

Siden lanceringen af App Store i 2008 har Apple løbende investeret i og udviklet brancheførende teknologi, som skal give brugerne en tryg og sikker oplevelse, når de downloader apps, og en dynamisk og innovativ platform til udviklere, der vil distribuere deres software. I dag er App Store førende inden for appdistribution og sætter standarden for en sikker og pålidelig brugeroplevelse.
Efterhånden som cybersikkerhedstrusler med årene er blevet mere omfangsrige og komplekse har Apple udvidet virksomhedens initiativer mod svindel for at håndtere disse udfordringer og beskytte brugerne. Teams på tværs af Apple sidder dagligt og holder øje med og undersøger bedragerisk aktivitet på App Store. De anvender avancerede værktøjer og teknologi til at fjerne svindlere fra platformen og styrke App Store-økosystemet.
Fra 2020 til 2023 forhindrede Apple potentielt bedrageriske transaktioner for over 7 milliarder dollars i alt, herunder mere end 1,8 milliarder dollars bare i 2023. I samme årrække blokerede Apple over 14 millioner stjålne kreditkort og flere end 3,3 millioner konti, så de ikke kunne gennemføre transaktioner igen.
Apples fjerde årlige analyse til forbyggelse af bedrageri, som blev offentliggjort i dag, viser, at virksomheden i 2023 afviste over 1,7 millioner indsendte apps, som ikke overholdt App Stores strenge standarder for anonymitet, sikkerhed og indhold. Derudover gør Apple en vedvarende indsats for at stoppe og reducere svindel på App Store, hvilket medførte, at næsten 374 millioner kunde- og udviklerkonti blev lukket, og knap 152 millioner bedømmelser og anmeldelser blev fjernet grundet mistanke om svindel.

Bedrageriske konti

Apple har udviklet robuste systemer til hurtigt og effektivt at detektere bedrageriske kunde- og udviklerkonti med henblik på at forhindre disse konti i at bedrage brugere. I 2023 lukkede Apple tæt på 118.000 udviklerkonti, hvilket er en nedgang fra 428.000 lukkede konti året før, takket være forbedringer i forhold til at forebygge oprettelse af potentielt bedrageriske konti helt fra starten. Derudover blev flere end 91.000 tilmeldinger fra udviklere afvist grundet mistanke om svindel, og de blev dermed forhindret i at indsende problematiske apps til App Store.
Skadelige aktiviteter kan også forekomme på brugerkontoniveau, og Apple træffer flere foranstaltninger for at beskytte brugere og udviklere mod svindel. Disse bedrageriske konti er ofte bots, som er skabt med henblik på at spamme eller manipulere bedømmelser og anmeldelser, hitlister og søgeresultater, hvilket udgør en trussel mod integriteten af App Store samt platformens brugere og udviklere. I 2023 blokerede Apple oprettelsen af over 153 millioner bedrageriske kundekonti og deaktiverede knap 374 millioner konti som følge af svindel og misbrug.
En infografik med titlen “Vi beskytter App Store-brugere: Bedrageriske konti i 2023” indeholder følgende statistikker: 1) Næsten 118.000 udviklerkonti blev lukket grundet potentiel bedragerisk aktivitet; 2) Over 91 millioner bedrageriske oprettelser af udviklerkonti blev blokeret; 3) Næsten 374 millioner bedrageriske kundekonti blev deaktiveret.
Apple forpligter sig ikke kun til at skabe en tryg og sikker oplevelse på App Store. Virksomheden har detekteret og blokeret mere end 47.000 ulovlige apps på ondsindede platforme i løbet af de sidste 12 måneder. Når apps fra ondsindede platforme blokeres, gavner det også udviklere, da deres apps potentielt kan blive modificeret eller brugt til at skjule skadelig software, der distribueres på disse platforme.
Blot i løbet af den seneste måned har Apple stoppet tæt på 3,8 millioner forsøg på at installere eller lancere apps, der distribueres ulovligt via Apple Developer Enterprise Program, som har til formål at give større organisationer mulighed for at implementere egne apps til intern brug blandt deres medarbejdere.

App Review

Apples App Review-team består af over 500 eksperter, som kontrollerer hver eneste indsendte app fra udviklere i hele verden, før disse apps overhovedet når ud til brugerne. Teamet gennemgår i gennemsnit omkring 132.500 apps om ugen, og i 2023 gennemgik de knap 6,9 millioner indsendte apps og hjalp over 192.000 udviklere med at offentliggøre deres første app i App Store.
App Review udfører en række kontroller, før en app nogensinde bliver lanceret i appbutikken, og benytter en række automatiske processer sammen med menneskelig gennemgang for at detektere og skride ind over for apps, der potentielt kan skade eller bedrage brugere. I 2023 blev over 1,7 millioner indsendte apps afvist af forskellige årsager, heriblandt overtrædelser, der omhandler anonymitet, og bedragerisk aktivitet.
En infografik med titlen “Vi beskytter App Store-brugere: App Review i 2023” indeholder følgende statistikker: 1) Over 1,7 millioner indsendte apps blev afvist; 2) Over 248.000 indsendte apps blev afvist, fordi de viste sig at være spam, kopier af andre apps eller vildledende for brugerne; 3) Over 38.000 indsendte apps blev afvist, fordi de indeholdt skjulte eller udokumenterede funktioner; 4) Over 375.000 indsendte apps blev afvist på grund af overtrædelser, der omhandler anonymitet.
Svindlere bruger forskellige vildledende taktikker til at skade brugerne, blandt andet ved at maskere potentielt risikable apps, så de ser ufarlige ud. I løbet af det seneste år har der været flere tilfælde, hvor App Review har identificeret apps, der i første omgang så harmløse ud – f.eks. billedredigeringsapps eller hovedbrudsspil – men som senere viste sig at være streamingplatforme med piratkopieret indhold, ulovlige gamblingapps eller bedrageriske og destruktive lånehajer.
I nogle ekstreme tilfælde har teamet identificeret og fjernet økonomiapps, der var involveret i kompleks og skadelig social engineering, som havde til formål at bedrage brugerne. Det inkluderede apps, der gav sig ud for at være en velkendt tjeneste med henblik på phishing, og som tilbød bedrageriske økonomi- og investeringstjenester. Takket være teamets fortsatte arbejde med at gennemgå hver eneste indsendte app og undersøge problematiske apps på App Store kunne App Review-teamet i 2023 fjerne eller afvise 40.000 apps fra udviklere, som brugte såkaldte ‘bait-and-switch’-metoder.
Svindlere kan også udvikle apps med intentioner om at snyde brugerne. I 2023 blev over 248.000 indsendte apps afvist fra App Store, fordi de overtrådte Apples politikker om spam, åbenlyst kopierede andre apps eller på anden vis vildledte brugerne. Derudover blev over 38.000 indsendte apps afvist, fordi de indholdt skjulte eller udokumenterede funktioner. Apps, der er designet til at få adgang til brugerens private og personlige data uden brugerens samtykke eller viden, er heller ikke tilladt i App Store. Bare sidste år blev over 375.000 indsendte apps afvist på grund af overtrædelser, der omhandler anonymitet.
App Review-teamet arbejder omhyggeligt på at undersøge og skride ind over for apps, der er blevet anmeldt som bedrageriske eller skadelige gennem Apples ‘Rapporter et problem’-funktion. Bedrageriske apps bliver øjeblikkeligt fjernet fra App Store, mens udvikleren kan risikere at blive udelukket fra Apple Developer Program. Dette vil også medføre, at eventuelle apps på vedkommendes konti, som ikke er godkendt, bliver blokeret fra appbutikken. I 2023 forhindrede App Review næsten 98.000 potentielt bedrageriske apps i at nå ud til brugerne af App Store.

Bedømmelser og anmeldelser

Bedømmelser og anmeldelser er en vigtig ressource for brugere, der er på udkig efter deres næste app, og et værdifuldt værktøj for udviklere, da de kan få brugbar brugerfeedback på deres produkter. I 2023 gennemgik Apple over 1,1 milliard bedømmelser og anmeldelser og fjernede næsten 152 millioner bedrageriske bedømmelser og anmeldelser fra App Store.
En infografik med titlen “Vi beskytter App Store-brugere: Bedømmelser og anmeldelser i 2023” indeholder følgende statistikker: 1) Over 1,1 milliard bedømmelser og anmeldelser blev gennemgået; 2) Næsten 152 millioner bedrageriske bedømmelser og anmeldelser blev fjernet.

Bedrageri i forbindelse med betaling og kreditkort

Apps er blevet en almindelig måde at købe varer og tjenester på, lige fra husholdningsartikler til underholdning. Apple er meget opmærksomme på at beskytte brugernes økonomiske oplysninger gennem sikre betalingsteknologier som Apple Pay og StoreKit, der bliver brugt af næsten én million apps med salg af varer og tjenester på App Store. Mens svindeltab nåede nye højder på globalt plan, var Apple med til at forhindre potentielt bedrageriske transaktioner for over 1,8 milliarder dollars i 2023.
Apple tager kreditkortsvindel ekstremt alvorligt og har stort fokus på at beskytte App Store og dens brugere. Når forbrugere f.eks. foretager et køb med Apple Pay, benyttes der et enhedsspecifikt nummer og en unik transaktionskode, så kortnummeret aldrig lagres på forbrugerens enhed eller på Apples servere. Derudover deles kredit- og betalingskortnumre aldrig med udviklere, hvilket eliminerer endnu en risikofaktor i betalingstransaktionen.
En infografik med titlen “Vi beskytter App Store-brugere: Betalings- og kreditkortsvindel i 2023” indeholder følgende statistikker: 1) Potentielt bedrageriske transaktioner for over 1,8 milliarder dollars blev forhindret; 2) Over 3,5 millioner stjålne kreditkort blev blokeret fra at kunne bruges; 3) Over 1,1 millioner konti blev udelukket fra at foretage transaktioner igen.
Når forbrugere foretager et køb med Apple Pay online eller i en app, vil kort med skærpet forebyggelse af svindel gøre forbrugerens enhed i stand til at analysere oplysninger – såsom Apple-id, enhed og lokalitet, hvis Lokalitetstjenester er slået til for Wallet – med henblik på at kunne vurdere eventuelle forsøg på svindel på enheden.
Apple benytter også en kombination af avanceret teknologi og menneskelig gennemgang til at opdage, når et stjålet kreditkort bliver brugt ulovligt. I 2023 alene forhindrede Apple over 3,5 millioner stjålne kreditkort i at blive brugt til bedrageriske køb og udelukkede over 1,1 millioner konti fra nogensinde at foretage transaktioner igen.

Beskyttelse af App Store

Apple har en række avancerede værktøjer og ressourcer til at sikre, at App Store er en sikker og pålidelig platform for både brugere og udviklere. Ved at forpurre angreb fra svindlere kan Apple sikre, at brugerne kan installere software på deres personlige enheder i tryg forvisning om, at der er sikkerhedsforanstaltninger, som beskytter dem. Udviklere har også adgang til en pålidelig platform med et godt omdømme, hvor de kan distribuere deres apps og spil.
Apple har i mange år forpligtet sig til og vil fortsat investere i at beskytte kvaliteten og sikkerheden på App Store til gavn for alle platformens brugere og udviklere.
Del artikel

• Tekst i denne artikel