opent in nieuw venster
PERSBERICHT 15 mei, 2024

Apple kondigt nieuwe toegankelijkheidsfeatures aan, waaronder oogtracking, voelbare feedback voor muziek en gesproken opdrachten

Later dit jaar komen nieuwe toegankelijkheidsfeatures van Apple beschikbaar. Een daarvan is oogtracking, een nieuwe manier om iPad en iPhone met de ogen te bedienen.
CUPERTINO, CALIFORNIË Apple heeft vandaag nieuwe toegankelijkheidsfeatures aangekondigd die later dit jaar beschikbaar komen. Met oogtracking kunnen gebruikers met een fysieke beperking iPad of iPhone met hun ogen bedienen. Voelbare feedback voor muziek laat dove en slechthorende gebruikers muziek op een nieuwe manier ervaren via de Taptic Engine van iPhone. Met gesproken opdrachten kunnen gebruikers taken uitvoeren door een specifiek geluid te produceren, en aanwijzingen voor bewegende voertuigen helpen tegen reisziekte wanneer iPhone of iPad in een bewegend voertuig wordt gebruikt. Ook visionOS wordt uitgebreid met nieuwe toegankelijkheidsfeatures. Al deze features, die profiteren van de kracht van Apple hardware en software, Apple silicon, kunstmatige intelligentie en on-device machinelearning, sluiten perfect aan op het jarenlange streven van Apple om producten te ontwerpen voor iedereen.
“Wij zijn er stellig van overtuigd dat innovatie het leven van mensen drastisch kan veranderen en verrijken”, aldus Tim Cook, CEO van Apple. “Daarom zet Apple zich al bijna 40 jaar lang in voor inclusief design en dat doen we door toegankelijkheid te integreren in de kern van onze hardware en software. We verleggen continu de grenzen van de technologie, en deze nieuwe features sluiten perfect aan op onze inspanningen om al onze gebruikers de best mogelijke ervaring te bieden.”
“Elk jaar zetten we nieuwe stappen op het gebied van toegankelijkheid”, aldus Sarah Herrlinger, Senior Director Global Accessibility Policy and Initiatives bij Apple. “Deze nieuwe features hebben impact op de levens van een groot aantal gebruikers en bieden ze nieuwe mogelijkheden om te communiceren, hun devices te gebruiken en door de wereld te navigeren.”

Oogtracking op iPad en iPhone

Oogtracking is een AI-feature waarmee je op een iPad of iPhone standaard je device met je ogen kunt bedienen. Deze feature, die is ontwikkeld voor gebruikers met een fysieke beperking, kan binnen enkele seconden worden geconfigureerd en gekalibreerd via de camera aan de voorkant. En dankzij on-device machinelearning wordt alle informatie om deze feature te configureren en gebruiken veilig op het device bewaard en wordt er geen informatie met Apple gedeeld.
Oogtracking werkt in iPadOS- en iOS-apps, zonder extra hardware of accessoires. Met oogtracking kun je door de elementen van een app navigeren en met stilhoudbediening willekeurige elementen activeren. Zo krijg je – met niets anders dan je ogen – toegang tot extra features en kun je fysieke knoppen bedienen, swipen en andere gebaren gebruiken.

Voelbare feedback voor muziek maakt nummers toegankelijker

Dankzij voelbare feedback voor muziek kunnen dove en slechthorende gebruikers muziek op een nieuwe manier ervaren op iPhone. Als deze feature is ingeschakeld, produceert de Taptic Engine van iPhone tikjes, texturen en verfijnde vibraties die de muziek volgen. Voelbare feedback voor muziek is beschikbaar voor miljoenen nummers in de Apple Music-catalogus en wordt bovendien beschikbaar gesteld als API, zodat alle ontwikkelaars de toegankelijkheid van de muziek in hun apps kunnen vergroten.

Nieuwe features voor spraakondersteuning

Met gesproken opdrachten kun je op iPhone en iPad aangepaste geluiden toewijzen om Siri opdrachten en complexe taken te laten uitvoeren. Met een andere nieuwe feature, het luisteren naar atypische spraak, kun je de spraakherkenning uitbreiden, waardoor er meer spraakvariaties worden herkend. Daarbij wordt on-device machinelearning gebruikt om spraakpatronen te herkennen. Deze features, die zijn ontwikkeld voor gebruikers met al dan niet progressieve aandoeningen die het spraakvermogen beïnvloeden, zoals een hersenverlamming, eerdere beroerte of ALS, bieden compleet nieuwe mogelijkheden om devices aan te passen en te gebruiken. Ze zijn gebaseerd op features van iOS 17 voor gebruikers die niet praten of het risico lopen hun spraakvermogen kwijt te raken.
“Kunstmatige intelligentie kan de spraakherkenning verbeteren voor miljoenen mensen met atypische spraakpatronen. Het is fantastisch dat Apple deze nieuwe toegankelijkheidsfeatures beschikbaar stelt voor consumenten”, aldus Mark Hasegawa-Johnson, hoofdonderzoeker bij het Speech Accessibility Project van het Beckman Institute for Advanced Science and Technology van de University of Illinois Urbana-Champaign. “Het Speech Accessibility Project, een breed project dat door de gemeenschap wordt ondersteund, moet bedrijven en universiteiten helpen om robuustere en effectievere spraakherkenningsfeatures te ontwikkelen. Apple is op het gebied van toegankelijkheid een van de voorlopers die het Speech Accessibility Project mogelijk heeft gemaakt.”

Aanwijzingen voor bewegende voertuigen kunnen reisziekte tegengaan

Aanwijzingen voor bewegende voertuigen, een nieuwe feature op iPhone en iPad, kunnen helpen reisziekte tegen te gaan bij passagiers in bewegende voertuigen. Uit onderzoek blijkt dat reisziekte vaak wordt veroorzaakt door tegenstrijdige signalen van de zintuigen, waarbij de visuele input niet overeenkomt met wat de gebruiker voelt. Sommige gebruikers kunnen daardoor niet prettig op iPhone of iPad werken wanneer ze zich in een bewegend voertuig bevinden. Aanwijzingen voor bewegende voertuigen bestaan uit stippen aan de randen van het scherm die de bewegingen van het voertuig volgen. Dat beperkt de conflicterende signalen van de zintuigen, zonder dat dit gevolgen heeft voor de belangrijkste informatie op het scherm. Ingebouwde sensoren van iPhone en iPad detecteren of de gebruiker zich in een bewegend voertuig bevindt, zodat de weergave kan worden aangepast. De feature kan automatisch worden geactiveerd op iPhone of worden in- en uitgeschakeld via het Bedieningspaneel.
Aanwijzingen voor bewegende voertuigen, een nieuwe ervaring op iPhone en iPad, kunnen helpen reisziekte tegen te gaan bij passagiers in bewegende voertuigen.

CarPlay krijgt stembediening, meer toegankelijkheidsupdates

CarPlay wordt onder meer uitgebreid met features voor stembediening, kleurfilters en geluidsherkenning. Met stembediening kunnen gebruikers met hun stem door CarPlay navigeren en apps gebruiken. Met geluidsherkenning kunnen dove en slechthorende bestuurders of passagiers meldingen inschakelen voor het geluid van claxons en sirenes. Gebruikers die kleurenblind zijn, kunnen de CarPlay-interface makkelijker gebruiken dankzij kleurfilters. Ook andere visuele toegankelijkheidsfeatures zijn beschikbaar, zoals vette en grote tekst.
De nieuwe feature voor geluidsherkenning in CarPlay meldt het geluid van sirenes.
Met geluidsherkenning, een van de updates in CarPlay, kunnen dove en slechthorende bestuurders of passagiers meldingen inschakelen voor het geluid van claxons en sirenes.

Toegankelijkheidsfeatures in visionOS

Dit jaar wordt visionOS uitgebreid met verschillende toegankelijkheids­features, waaronder live bijschriften in het hele systeem. Hierdoor kan iedereen – ook gebruikers die doof of slechthorend zijn – live gesprekken of de audio in apps volgen. Dankzij live bijschriften voor FaceTime in visionOS kunnen meer gebruikers genieten van de unieke mogelijkheid om contact te leggen en samen te werken via de eigen persona. Gebruikers van Apple Vision Pro kunnen bijschriften voortaan verplaatsen naar de vensterbalk als gebruik wordt gemaakt van Apple Immersive Video. Ook worden meer Made for iPhone-gehoorapparaten en cochleaire gehoorprocessors ondersteund. Voorbeelden van updates voor visuele toegankelijkheid zijn ‘Verminder doorzichtigheid’, ‘Slim omgekeerd’ en ‘Dim knipperende lichten’ voor gebruikers die slecht zien of die felle of knipperende lichten willen vermijden.
Live bijschriften in visionOS op Apple Vision Pro.
Met live bijschriften in visionOS kunnen dove en slechthorende gebruikers live gesprekken of de audio in apps volgen.
Deze features worden toegevoegd aan de tientallen toegankelijkheids­features die al beschikbaar zijn op Apple Vision Pro, waardoor het flexibele invoersysteem en de intuïtieve interface aansluiten op de behoeften van nog meer gebruikers. Dankzij features als VoiceOver, zoom en kleurfilters kunnen ook blinde en slechtziende gebruikers werken met spatial computing, terwijl gebruikers met een cognitieve beperking profiteren van features als Begeleide toegang. Vision Pro kan worden bediend met een willekeurige combinatie van ogen, handen of stem. Toegankelijkheids­features als schakelbediening, geluidshandelingen en stilhoudbediening ondersteunen gebruikers met een fysieke beperking.
“Apple Vision Pro is absoluut een van de meest toegankelijke technologieën die ik ooit heb gebruikt”, aldus Ryan Hudson-Peralta, productdesigner, toegankelijkheids­consultant en mede-oprichter van Equal Accessibility LLC uit Detroit (VS). “Ik ben zonder handen geboren en kan niet lopen. Ik weet dat de rest van de wereld daar standaard geen rekening mee houdt. Het is dan ook ongelofelijk dat visionOS gewoon werkt. Het toont de kracht en het belang van toegankelijk en inclusief design.”

Overige updates

• Voor blinde en slechtziende gebruikers bevat VoiceOver nieuwe stemmen, een flexibele rotor voor stemmen, aangepaste volumeregeling en de mogelijkheid om aangepaste toetscombinaties voor VoiceOver in te stellen op Mac.
  • Vergrootglas bevat een nieuwe lezermodus en de mogelijkheid om de detectiemodus snel te starten via de actieknop.
  • Braille-gebruikers profiteren van een nieuwe methode om de braille-invoer via het scherm te starten en gebruiken. Zo kunnen ze sneller werken en makkelijker teksten bewerken. Daarnaast wordt braille-invoer via het scherm in het Japans toegevoegd, wordt braille met meerdere regels ondersteund via Dot Pad en kunnen gebruikers kiezen uit meerdere invoer- en uitvoertabellen.
  • Slechtziende gebruikers profiteren van de grotere weergave van tekst onder de aanwijzer, waarbij grotere tekst in een ander lettertype en met een andere kleur wordt weergegeven als tekst wordt ingevoerd in een tekstveld.
  • Voor gebruikers die het risico lopen om hun spraakvermogen kwijt te raken, is een persoonlijke stem beschikbaar in het Mandarijn-Chinees. Gebruikers die moeilijk hele zinnen kunnen uitspreken of lezen, kunnen een persoonlijke stem aanmaken op basis van verkorte zinnen.
  • Voor gebruikers die niet praten, bevat live spraak categorieën. Ook is deze feature simultaan compatibel met live bijschriften.
  • Gebruikers met een fysieke beperking kunnen de virtuele trackpad voor AssistiveTouch gebruiken om hun device te bedienen, waarbij een klein deel van het scherm verandert in een trackpad die kan worden vergroot en verkleind.
  • Met schakelbediening kunnen de camera’s van iPhone en iPad worden gebruikt om tikgebaren met de vingers als schakelaars te gebruiken.
  • Stembediening ondersteunt aangepaste vocabulaires en complexe woorden.

Vier samen met Apple Global Accessibility Awareness Day

Deze week introduceert Apple nieuwe features, speciaal samengestelde collecties en meer in het kader van Global Accessibility Awareness Day:
  • De hele maand mei worden in bepaalde Apple Stores gratis sessies gehouden waarbij klanten toegankelijkheidsfeatures kunnen ontdekken en uitproberen die standaard zijn ingebouwd in hun favoriete producten. Apple Piazza Liberty in Milaan besteedt aandacht aan het talent achter Assume that I can, de populaire campagne voor World Down Syndrome Day. En met een Today at Apple-groepsreservering kunnen vrienden, gezinnen, schoolklassen en andere groepen het hele jaar door meer toegankelijkheidsfeatures ontdekken in Apple Stores over de hele wereld.
  • Aan opdrachten worden rustgevende geluiden toegevoegd. Daarbij worden omgevingsgeluiden afgespeeld om afleiding te voorkomen, zodat gebruikers zich beter kunnen concentreren of uitrusten.
  • In de App Store vind je fantastische apps en games die zich richten op toegankelijkheid en inclusiviteit voor iedereen, zoals de toegankelijke game ‘Unpacking’, winnaar van een App Store Award, apps die kunnen worden gebruikt als AAC-tools (tools voor augmentatieve en alternatieve communicatie) en meer.
  • In de Apple TV-app wordt aandacht besteed aan vooruitstrevende makers, acteurs en activisten die zich richten op de ervaringen van mensen met een beperking. Het thema is dit jaar Remaking the World. Elk verhaal nodigt kijkers uit om zich een realiteit voor te stellen waarin iedereen kan bijdragen aan het grotere verhaal van de mensheid.
  • In Apple Books staan de ervaringen centraal van mensen met een beperking. Er zijn speciaal samengestelde collecties met e-boeken en audioboeken met persoonlijke verhalen van auteurs met een beperking.
  • Bij de work-outs, meditaties en tips van trainers in Apple Fitness+ zijn gebarentolken beschikbaar (ASL) voor gebruikers die doof of slechthorend zijn. ‘Tijd om te wandelen’ is nu beschikbaar met transcriptie in de Apple Podcasts-app. Fitness+-work-outs bevatten altijd audiohints voor gebruikers die blind of slechtziend zijn, en speciale parameters zorgen dat gebruikers op alle niveaus mee kunnen doen.
  • Via Apple Support kun je ontdekken hoe je je Apple devices aan je wensen aanpast met de ingebouwde toegankelijkheidsfeatures. Met behulp van de Apple playlist voor toegankelijkheid kun je je Apple Vision Pro, iPhone, iPad, Apple Watch en Mac aanpassen aan de manier waarop je het prettigst werkt. Je kunt bijvoorbeeld andere gebaren instellen of de weergave op het scherm aanpassen.
Deel artikel

• Tekst van dit artikel